Allmänna villkor
Välkommen till decobloom och vår hemsida, decobloom.se. Följande allmänna villkor gäller för all användning av och alla beställningar som görs via, decobloom.se . Villkoren utgör ett avtal mellan dig som konsument och decobloom billdal AB, org. 559362-4546, (decobloom eller "vi"). Genom att göra en beställning på hemsidan är du juridiskt bunden att följa villkoren. Se till så att du har läst igenom och förstår innebörden av villkoren innan du gör din beställning.
All försäljning på vår hemsida är avsedd för icke-kommersiellt användande och genom att göra en beställning på hemsidan intygar du att du är en konsument. Om vi får anledning att misstänka att din beställning gjorts för kommersiell verksamhet har vi rätt att efterfråga information som bevisar att du är en konsument samt neka eller stoppa din order till dess att du har tillhandahållit den information vi efterfrågat. Är du intresserad av kommersiell försäljning kontakta oss på systrarna@decobloom.se.
ANVÄNDNING AV COOKIES OCH BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
När du besöker eller gör en beställning via vår hemsida använder vi och våra partners cookies och liknande spårningsteknik, samt behandlar personuppgifter. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke eller neka att vi behandlar dina personuppgifter genom att klicka på ”Samtycke alternativ” i footern på hemsidan.
DIN BESTÄLLNING
Genom att göra en beställning på hemsidan intygar du att du har fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning om vi misstänker att du uppgivit falsk information i samband med din beställning eller att du har betalningsanmärkningar.
Vänligen notera att produkter som du lagt i din varukorg kan köpas av andra kunder tills dess att du har genomfört din beställning och mottagit en orderbekräftelse via mail.
När vi har tagit emot din beställning skickar vi en bekräftelse på ditt köp (inklusive ordernummer och produktinformation) till den email-adress du angett när du gjorde beställningen. Det är därför viktigt att du anger korrekt leverans- och kontaktinformation (inklusive email-adress) när du gör din beställning. Vi har rätt att ta ut en avgift för att täcka eventuella kostnader som uppkommit med anledning av att du angett felaktig information i samband med din beställning.
Vi rekommenderar att du sparar din orderbekräftelse, det underlättar eventuell framtida kontakt med vår kundtjänst gällande din order. Orderbekräftelsen är enbart ett bevis på att vi har mottagit din beställning och bekräftar inte att vi har accepterat ordern. Så snart din beställning har hanterats skickar vi en leveransbekräftelse via e-mail som innehåller all relevant information gällande din beställning. Leveransbekräftelsen bekräftar att vi har accepterat din order och den beräknade leveranstiden som framgår av ”LEVERANS OCH AVBESTÄLLNING” nedan börjar löpa från den dag vi har accepterat din order.
PRISER
Alla priser på vår hemsida inkluderar moms i enlighet med tillämplig momslagstiftning. Leveranser som skickas till länder utanför EU kan medföra tullavgifter och andra kostnader och det är ditt ansvar som mottagare av beställningen att betala avgifterna. Tullavgiften beräknas på det pris du betalat för din beställning. Notera att vi inte har någon kontroll över dessa avgifter och att vi heller inte kan förutse det exakta beloppet för respektive land. Har du frågor? Kontakta ditt lokala Tullverk.
Efter det att du har gjort en beställning via hemsidan kommer vi inte göra några justeringar av det belopp du har betalat, med undantag för om du har betalat ett felaktigt pris på grund av tekniska problem eller felaktig information på hemsidan.
BETALNING
Vi erbjuder olika betalningsalternativ för betalningen av din order. I kassan hittar du alla betalningsmetoder tillgängliga för det land du befinner dig i. Vi förbehåller oss rätten att ändra betalningsmetod om det alternativ du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
Vi ansvarar inte för eventuella kostnader för valutakonvertering som din bank eller ditt kreditkortsbolag kan tillämpa när du betalar i ditt lands lokala valuta.
PRIS
Alla priser på vår hemsida visas inklusive moms inom EU och exklusive moms utanför EU.
RABATTKOD
Alla rabattkoder har olika villkor och är giltiga under en begränsad tidsperiod. Det går inte att kombinera flera rabattkoder.
KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN
Vi erbjuder ibland kampanjer och andra erbjudanden på hemsidan och villkoren för dessa kampanjer och erbjudanden specificeras för varje specifik kampanj eller specifikt erbjudande. Villkoren gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges (vänligen notera att köp av presentkort aldrig är inkluderat i våra kampanjer eller erbjudanden). Vi förbehåller oss rätten att när som helst avsluta kampanjer och när en kampanj avslutats gäller dessa allmänna villkor istället för de villkor som gällt för den specifika kampanjen eller erbjudandet. En kampanj som endast inkluderar vissa produkter gäller alltid för en begränsad tid, samt så länge den specifika varan finns i lager.
Om du vill göra en retur av en produkt inhandlad under en "köp en, få en gratis"- eller ”3 för 2”-kampanj måste du alltid göra ett fullständigt återköp för återbetalning. Du måste alltså returnera samtliga produkter du köpt under kampanjperioden. Om du tagit del av en kampanj med särskilda villkor, exempelvis rabatt på ditt köp på grund av att totalbeloppet överskred en viss summa, och din beställning efter en retur inte längre uppfyller villkoren för att ta del av erbjudandet under kampanjen, kommer vi att justera din återbetalning i enlighet med villkoren för kampanjen. Våra rabattkoder kan inte användas i kombination med andra rabatter eller erbjudanden på hemsidan, om inte detta särskilt angivits.
LEVERANS OCH AVBESTÄLLNING
Vi skickar våra produkter globalt och ditt beräknade leveransdatum beror på vilket land beställningen ska levereras till, samt vilket leveransalternativ du väljer. Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på hemsidan.
Om din leverans är försenad och du på grund av detta inte längre vill genomföra köpet åligger det dig att göra en avbeställning genom att kontakta vår kundtjänst. En avbeställning är inte giltig förrän du har mottagit en bekräftelse från oss att vi har godkänt avbeställningen. Om din order redan har behandlats måste du ta emot beställningen när den levereras. Detta begränsar inte din rätt att returnera produkten efter det att du har mottagit den.
Om en produkt inte längre säljs eller inte finns i lager har vi rätt att avbryta köpet och genomföra en återbetalning. Vi informerar dig om det finns en liknande produkt tillgänglig.
Om beställningen levereras till en upphämtningsplats och du inte hämtar paketet i tid, eller om du vägrar ta emot eller annars inte lyckas ta emot beställningen som levereras till din leveransadress förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift (179kr) för att täcka eventuella extra kostnader.
Om du vid val av leveransmetod accepterat att din order lämnas utanför din ytterdörr om du inte är hemma vid leveranstillfället har vi inget ansvar för ordern efter det att leveransföretaget lämnat den utanför din ytterdörr.
Om produkten du beställt blivit skadad under transporten måste du informera vår kundtjänst om detta så snart som möjligt.
RETUR- OCH ÅNGERRÄTTSPOLICY
När du som konsument handlar varor på internet har du som huvudregel alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Ångerrätten löper från den dag du tagit emot varan och gäller under förutsättning att varan returneras till decobloom Billdal AB i väsentligen oförändrat skick. Det innebär att du inte får använda varan, ta bort etiketter eller bryta eventuella förseglingar. För att kunna utnyttja ångerrätten bör varan skickas tillbaka till decobloom Billdal AB i sin originalförpackning.
Vill du skicka tillbaka en vara, mejla oss på systrarna@decobloom.se
Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras
decobloom skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi kommer skicka en fraktsedel för retur via e-post eller brev. Efter mottagen retur och efter att återbetalningen har godkänts kommer pengarna att returneras till ditt konto eller så kommer fakturan makuleras om den inte betalats ännu.
Kunden står för returkostnad enligt gällande portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda.
Du kan också använda din ångerrätt genom att fylla i det standardformulär som finns att ladda ned på Konsumentverkets hemsida, och sedan skicka det till oss via post eller e-post:
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
RETUR AV RABBATERADE VAROR
Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.
Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via webbplatsen och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.
PRESENTKORT
Presentkort kan inte returneras eller bytas mot en annan vara. Borttappade presentkort ersätts inte.
FEL I DIN BESTÄLLNING
Om det finns fel hänförliga till de produkter du mottagit, vänligen informera oss om detta så snart som möjligt. Enligt Konsumentköplagen (1990: 932) har du rätt att reklamera fel hänförliga till en produkt inom tre (3) år från det datum du köpt produkten. Oaktat detta måste du informera oss om felet inom skälig tid från det att du har upptäckt felet. Om vi också bedömer att produkten är felaktig kommer vi reparera den eller ersätta den med en ny produkt. Om det rör sig om ett större fel (det vill säga ett fel som inte är ringa) kommer vi att återbetala ett belopp som motsvarar värdet på produkten till dig. Vänligen notera att du ansvarar för att betala frakt för din retur.
REKLAMATION
Om du upptäcker något fel på din vara och vill upprätta en reklamation kontaktar du alltid vår kundtjänst direkt, via mail eller via webbplatsens kontaktformulär. Skicka gärna ett mail som innehåller ditt ordernummer, bilder på den defekta produkten och beskriv felet så hjälper vi dig vidare i ärendet. En reklamation utan underlag i form av bild accepteras inte, släng därför inte produkten förrän du fått svar på din reklamation.
GARANTI
Garanti gäller endast vid fabrikationsfel. Om du är missnöjd med din vara är du välkommen att maila oss på systrarna@decobloom.se så ska vi försöka hjälpa dig att hitta en bra lösning.
FEL I PUBLICERING
Vid utskrivning av fel priser eller andra fel i texter i nyhetsbrev eller på vår hemsida förbehåller vi oss rätten att korrigera priser och texter i efterhand. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar, fraktkostnader, lagerförändringar och tekniska fel på decobloom.se.
UPPHOVSRÄTT
Allt innehåll på hemsidan (exempelvis, men inte begränsat till, varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om våra produkter) ägs eller licensieras av oss. All information och allt material är skyddat av bland annat immaterialrättslig och marknadsrättslig lagstiftning och inget material på hemsidan får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från oss.
ÄGANDERÄTT
Alla produkter som säljs via vår hemsida ägs av oss till dess att full betalning har erhållits.
FORCE MAJEURE
I händelse av krig, krigsliknande omständigheter, inbördeskrig, revolution, uppror, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad, naturkatastrof, pandemi eller liknande händelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av denna typ av omständigheter, är vi fria från ansvar för det fall vi på grund av sådana omständigheter inte kan utföra vad som avtalats mellan dig och oss i anledning av ditt köp. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om en sådan situation inträffar kommer vi att försöka informera dig så snart möjligt.
TILLÄMPLIG LAG OCH JURISDIKTION
Svensk materiell rätt är tillämplig på dessa villkor samt på all användning hemsidan. Tvist som uppstår med anledning av dessa villkor eller användning av hemsidan ska lösas av svensk domstol. Vidare har vi rätt att, i det fall en tvist uppkommer, vidta rättsliga åtgärder mot en konsument där han eller hon har sin hemvist.
Om det uppkommer en tvist mellan dig som konsument och oss som företag och vi inte löser tvisten, har du rätt att lämna in ett klagomål till EU:s funktion för tvistlösning på nätet, Online Dispute Resolution. Mer information om detta hittar du här: http://ec.europa.eu/odr . Du kan även vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, via www.arn.se , eller skicka ditt klagomål till Allmänna reklamationsnämndens postadress, ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
Om någon bestämmelse i dessa villkor skulle bedömas som ogiltig eller otillämplig, i sin helhet eller delvis, ska bestämmelsen i fråga vara tillämplig i den utsträckning som tillåts av tillämplig lag. Resterande bestämmelser i dessa villkor ska tillämpas och ha verkan fullt ut och inte på något sätt påverkas av den ogiltiga eller otillämplig bestämmelsen.
ÄNDRING AV VILLKOREN
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i dessa villkor när som helst och alla ändringar publiceras på hemsidan. Ändringar gäller från och med det att de har publicerats.
decobloom Billdal AB
systrarna@decobloom.se